Vytvorené: pred 5 rokmi

Refrakčné poruchy

Popis


Tento pojem sa vzťahuje na dioptrické poruchy oka,  ktoré spôsobujú zhoršené videnie – najčastejšie sa jedná o krátkozrakosť (myopia) a ďalekozrakosť (hypermetropia). Krátkozrakosť je zhoršené videnie do diaľky,  ďalekozrakosť je zhoršené videnie na krátke vzdialenosti.

Okrem týchto dvoch porúch tu patrí ešte astigmatizmus , čo je znížená ostrosť videnia a zhoršenie vnímania detailov obvykle tak do diaľky, ako aj pri pohľade do blízka, dochádza k skreslenému videniu. 

Čo ďalej? 


Skoré odborné vyšetrenie a diagnostika znamená väčšiu možnosť úspechu v liečbe, ako aj vo voľbe výchovných a vzdelávacích postupov. 
Závažnosť diagnózy, ktorú určí lekár a dôsledky, dopad postihnutia na osobnosť môžu byť často v rozpore – niekedy aj postihnutie ľahšieho charakteru môže mať veľmi závažný dopad na osobnosť postihnutého a naopak. Od stupňa takéhoto dopadu na osobnosť potom závisí aj ďalší postup vo výchove a vzdelávaní. 
 
Poradenskú pomoc rodinám v tejto oblasti okrem odborných lekárov poskytnú aj špeciálni pedagógovia – tyflopédi, ktorí sú spravidla v každej špeciálno-pedagogickej poradni, alebo odborní zamestnanci centier včasnej intervencie (CVI). 
 
Liečebné postupy samozrejme určujú lekári. Dnes sa mnohé refrakčné poruchy zraku dajú odstrániť laserom alebo malým chirurgickým zákrokom. Najčastejšie sa však využíva korekcia zraku okuliarmi alebo kontaktnými šošovkami.  Pri liečbe je však dôležité aj poznanie príčiny poruchy –  niekedy to môžu byť aj zápalové či iné procesy v oku, pri ktorých je potrebná špecifická liečba. 

Špecifiká vo vzdelávaní: 


Kde sa vzdelávajú
Žiaci sa vzdelávajú v bežných školách. Pri ľahších stupňoch refrakčných porúch zraku pri primeranej korekcii okuliarmi žiak nepotrebuje žiadne úpravy vo vzdelávaní. Dôležité je však dohliadnuť na pravidelné a správne nosenie korekčnej pomôcky - okuliarov, posadiť žiaka tak, aby dobre videl a mal primerané osvetlenie pracovnej plochy, či zabezpečiť primeranú zrakovú hygienu, teda striedanie zrakového oddychu a záťaže. 
 
Pri výraznejších ťažkostiach obvykle postačí vo vzdelávaní zvýšený individuálny prístup zo strany pedagógov, dôkladné oboznámenie sa s diagnózou a prognózou a zohľadňovanie prípadných špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb žiaka, ktoré obvykle v odbornej správe pomenujú škole príslušné poradne.