Bomba v škole? Násilie v okolí? Čo povedať deťom
https://pixabay.com/sk/photos/mal%C3%BD-chlapec-skr%C3%BDva-sa-smutn%C3%A9-die%C5%A5a-1635065/
Okolo nás sa v poslednej dobe čím ďalej tým častejšie spomínajú (a aj dejú) teroristické útoky, klimatické zmeny, prírodné katastrofy, COVID, útoky ohrozujúce životy ľudí. Vnímame vojnu u našich susedov, ohlásené bomby na školách, ale aj umelú inteligenciu a jej čoraz častejšie zneužívanie alebo nebezpečné využívanie. Doslova sa na nás valí množstvo nových, doposiaľ nepoznaných situácií, nešťastia, hrozby, ohrozenia, nové poznatky či technický pokrok, ktoré priniesli a prinášajú každodenne so sebou zmenu zaužívaných a roky uplatňovaných postupov, iný pohľad na svet a na hodnoty.
Menia sa aj vzťahy medzi ľuďmi. Ešte nedávno sme neboli pripravení na znášanie dôsledkov a následkov miestneho či globálneho charakteru. Sme vôbec na to pripravení teraz? Otvorená otázka, na ktorú asi nie je odpoveď a ktorá sa často spája nie len s očakávaniami, ale aj s obavami.
A tak ako my dospelí, aj deti majú svoje obavy. Veľmi dobre vnímajú, čo sa okolo nich deje, aj ak by sme im o tom priamo nehovorili. Vycítia to zo správania dospelých, z ich vzájomnej komunikácie, ale aj zistia sami z televízie, rozhlasu a najmä z dnes tak dostupného internetu a sociálnych sietí. Nie vždy to sú informácie pravdivé. Deti následne všetko prežívajú a spracovávajú rôzne, tak ako aj my dospelí: niekto so stoickým pokojom a kľudom, odovzdane, niekto nepokojne, so strachom, úzkosťou, s vyslovenou či nevyslovenou obavou o budúcnosť svoju, svojej rodiny, svojho okolia alebo aj celého sveta. Mnohokrát v sebe objavíme pocity, ktoré sme doposiaľ nepoznali. Reakcie na mimoriadne situácie môžu byť rôzne. V každej triede môže sedieť dieťa, ktoré má so spracovaním takýchto situácií psychický problém a potrebuje pomoc.
Práve učitelia a školské podporné tímy bývajú často prvými, ktorí môžu deťom v tomto smere pomôcť situáciu po psychickej stránke zvládnuť tak, aby dokázali porozumieť dianiu a aj sebe samému, svojim reakciám, dokázali zvládnuť prípadný strach, úzkosť, obavy.
Je fajn, ak škola a jej pracovníci dokážu byť pre žiakov v tomto smere oporou, pokojným a bezpečným priestorom, ktorým rodičia s radosťou zveria každý deň takú vzácnosť, akou sú ich deti. Aj pedagógovia a odborní zamestnanci sú len ľudia a prežívajú takéto situácie rôzne. Sú to však profesionáli, pracujúci s deťmi a je dobre, ak má škola pripravené kroky, ako v takýchto situáciách postupovať.
Niekoľko tipov, ako na to
Zaistite, aby sa deti v každom prípade cítili bezpečne - vytvorenie pocitu bezpečia je povinnosťou školy aj rodičov. Konajte tak, aby deti videli, že presne viete, čo robíte a čo máte robiť. Že poznáte postupy.
Správajte sa rozhodne, majte sami seba pod kontrolou, aj keď to nie je vždy jednoduché. Deti ale vaše správanie vidia, neomylne vo vás čítajú ako v knihe a vedia vycítiť vašu prípadnú bezradnosť.
Pomôžte im pochopiť, čo sa stalo, čo sa dialo. Situáciu nezľahčujte, ale ani "nenafukujte".
Počúvajte ich, nechajte ich hovoriť o ich pocitoch. Pomôžte im vyjadriť, ventilovať ich pocity - ak ich nedokážu sami popísať, možno ich vedia nakresliť alebo inak zobraziť. Pokojne im povedzte aj o svojich pocitoch.
Rozprávajte sa s nimi - opýtajte sa ich, čo vedia o tom, čo sa stalo. Potvrďte pravdivo a otvorene fakty, hovorte s nimi na rovinu, neklamte. Deti rozpoznajú úprimnosť. Snažte sa svoju komunikáciu nastaviť pozitívne, komunikujte pokojne, citlivo.
A možno sa niektoré rozprávať vôbec nechcú - ak je tomu tak, nenúťte ich k tomu. Je potrebné však, aby dieťa vedelo že ste tu, ak by sa rozprávať chcelo.
Primerane veku ich oboznámte s bezpečnostnými opatreniami, hovorte o konkrétnych krokoch, ako a kým sú chránení, kto a ako konkrétne im môže pomôcť.
Fyzické a tvorivé aktivity a rovnako aj hry pomáhajú deťom náročné situácie spracovať. Realizujte ich však citlivo a tak, aby dieťa nemalo pocit, že sa hráte len preto, aby ste danú situáciu zľahčili alebo bagatelizovali.
Na konci rozhovoru sa dieťa musí cítiť v bezpečí.
Informujte rodičov o aktivitách a konkrétnych krokoch, ktoré škola podniká, podnikla alebo bude v budúcnosti podnikať na zaistenie bezpečia ich detí.
Upozornite rodičov na to, že reakcia dieťaťa môže prísť aj neskôr, s odstupom. Rodič by mal vedieť, že tieto reakcie u dieťaťa nemá podceňovať, má vedieť, kde môže v prípade potreby vyhľadať pomoc.
V prípade potreby využite krízové linky (zoznam napr. aj tu)